V listopadu odjel pětičlenný tým složený z žáků devátých ročníků reprezentovat naši školu do Kaplice na tamní Střední obchodní akademii na projektovém dni „Putování za bohatstvím“.
Naše skupinka nejdříve prošla osm stanovišť, kde bylo úkolem posbírat informace k možnému investování do komodit. Na každém stanovišti byl prezentován jeden stát světa a jeho komodita - produkt, s nímž bylo následně možné obchodovat.
Po sestavení investičního plánu došlo na nákup akcií jednotlivých států na burze. Zde šlo nejen o dodržení stanovené strategie, ale také o rychlost a štěstí při „pranici“ o počet akcií, který si skupina zvolila pro koupi do svého investičního plánu.
Jako poslední krok se naši zástupci znovu rozprchli po stanovištích těch států, kde nakupovali akcie, a tam se pomocí losu dozvěděli buď dobré, nebo špatné zprávy na trhu s jejich komoditou.
V konečném zúčtování náš tým obsadil v rámci soutěžení s týmy z ostatních škol pěkné 3. místo. K lepšímu umístění nám chyběla ještě o něco vybroušenější strategie v plánování nákupu akcií, ale také víc štěstíčka v poslední části – vždyť hned na polovině stanovišť nás postihla největší možná katastrofa, která na nás mohla číhat – ale i takový je přece životJ
Naši školu na projektovém dni jako tým Společnost Plešivec s.r.o. reprezentovali: Martina Jedličková, Linda Šmikmátorová, Štěpán Kabeš, Ondra Sekanina (vše 9.A) a Kristýna Dvořáková (9.B).
Jako pro pozorovatele pro mne bylo příjemné sledovat, že: naše děti umí spolupracovat ve skupině, zvládnou si rozdělit úlohy, respektovat názor ostatních členů skupiny a dohodnout se, vybrat ze skupiny člena, kterého pro danou aktivitu považují za nejvhodnějšího. Potěšilo mne také, když jsem viděl přehled našich žáků o státech světa (říkejme tomu třeba všeobecný přehled vzdělaného člověka) – je vidět, že se na naší škole dokázali něco naučit, nebo získali touhu se sami vzdělávat dál doma. Když se našemu týmu nepodařilo získat akcie na burze podle jejich plánu, dokázal okamžitě reagovat a upravit svoji strategii dalšího nákupu. Jako jednomu z mála týmů se podařilo projít kontrolou výpočtů s bezchybným výsledkem, takže i počítat umí. Z hlediska hry sice existovala o něco lepší strategie, z hlediska reálného života se mi naopak líbila strategie našeho týmu nevsadit vše na nákup akcií dvou firem, ale rozložit své portfolio akcií do víc firem. To vše bych nadřadil nad výsledné 3. místo. A důkazem, že hra naše zástupce zaujala musí být i to, že žáci z 9.A podobnou akci připravují pro své spolužáky jako program pro spaní ve škole.
Pokud ještě někteří z vás váhají nad dalším studiem a výběrem střední školy, otevřete si stránky kaplické střední obchodní akademie www.geukaplice.cz – tento projektový den totiž nebyl jejich prvním. Je vidět, a po rozhovoru s organizátorkou projektového dne mám i potvrzeno, že pro své žáky připravují hry a projekty, které mají žáky připravit pro fungování v reálném životě, nebo reálný život simulovat.
Martin Škorpík